Čo je to franchising
Franchising je realizácia úspešného podnikateľského nápadu na viac miestach pod rovnakou značkou.
Zapojenie do franchisingového projektu prináša franchisantovi predovšetkým mnohonásobne väčšiu istou úspešnosti s minimálnym rizikom straty podnikateľskej prosperity.
Franchisant kupuje a preberá osvedčený a v praxi preverený projekt a tiež know-how, ktoré mu umožní, pri dodržaní zásad obsiahnutých v franchisingovom manuáli, efektívne pracovať od prvého dňa jeho podnikania.
Keď počujeme o franchisových reťazcoch, najčastejšie ich spojujeme s reťazcami rýchleho občerstvenia typu McDonald’s či Subway. Pritom to nie sú jediné firmy pôsobiace na princípe franchisingu, i keď ide na tomto trhu o skutočných gigantov.
Základné princípy franchisingovej spolupráce:
- Franchisor je vlastníkom ochrannej známky a značky franchisingovej siete
- Franchisor sám otestoval podnikateľský zámer a preukázal jeho rentabilitu
- Franchisant vedie podnik pod menom franchisora ako nezávislý podnikateľ: jeho zárobkom je zisk vytvorený pri tejto činnosti
- Franchisant financuje podstatnú časť investície do otvorenia podniku a nákupu materiálu
- Franchisant je vlastníkom majetku v podniku
- Franchisor predáva franchisantovi znalosti o tom, ako správne podnikať (know-how)
- Franchisant hradí licenčné poplatky a taktiež mesačný franchisingový poplatok za používanie know-how (priamo formou poplatku, alebo nepriamo v maržiach na produktoch, ktoré mu predáva franchisor)
- Franchisant určuje ceny tovaru alebo služieb vo svojom podniku. Zisk (ak je taký) nezávisí teda iba na výške predaja, ale tiež na dohodnutej marži na produktoch
- Franchisor má obvykle určitý vplyv na druh a rozmanitosť sortimentu v podniku
- Pravidlá pre spoluprácu franchisora s franchisantom upravuje franchisingová zmluva a pokyny, ako správne podnikať v rámci franchisingu obsahuje operačný manuál
Franchising je overenou metódou zarábania peňazí, ktorú s úspechom používajú v mnohých odboroch tisíce a tisíce podnikateľov na celom svete. Samotné slovo „franchising“ znamená doslova „byť slobodným“. V tomto zmysle franchising ponúka slobodu vo vedení, spravovaní a riadení vlastnej firmy. Ale – tu pozor – tam kde je sloboda, musí byť aj zodpovednosť za vlastné rozhodnutia.
Idea franchisingu nespočíva iba na predaji nároku k užívaniu loga siete alebo ochrannej značky tovaru, ale je to celý systém riadeného podnikania. Slovo „systém“ je kľúčom k pochopeniu zásad podnikania opierajúceho sa o franchising. Odoberateľ licencie (franchisant) môže totiž počítať zo strany poskytovateľa licencie (franchisora) so systémovou a systematickou starostlivosťou – so školeniami pre seba a svoj tým, na marketingové kampane podporujúce predaj či na know-how pre daný odbor.
Povedané jednou vetou: franchisant využíva vo svojej činnosti skúsenosti, znalosti a metódy vypracované franchisorom.